Blog Layout

רבינו הקדוש ואלכסנדר השומר

אז נתחיל מהסוף:


חבר בן-צבי שלום!

אתה ומייזלר מוכרחים לבקר אותנו. הסיבה: גלינו בתוך מערות, בפנים, עמוק, כתובת עברית ויונית וגם מנורות שבעה קנים חתומות בתוך אבן, גם דלתות עם ציורים.

א. זייד 10.4.36


את המכתב הזה שלח השומר המיתולוגי אלכסנדר זייד ממקום מושבו בגבעת שייך אבריק לחברו לייסוד אגודת השומר יצחק בן צבי ,לימים נשיא המדינה.

בהכירו את זייד לקח בן צבי את הדברים ברצינות רבה.לא עברו אלא מספר ימים

וב15–16 באפריל 1936, ביקרו במקום בן צבי ויחד איתו הארכיאולוג בנימין מזר, ובסוף אפריל 1936 פרסמה החברה לחקירת ארץ-ישראל ועתיקותיה הודעה על התגלית בעיתונות, תוך ציון אלכסנדר זייד כמגלה המערה. עם השנים נזקף גילוי המערה לזכותו של זייד, וכך מציינת רשות הטבע והגנים באתר. על גילוי המערה התפתחו אגדות שונות. באחת הגרסאות, סופר שבשעה שזייד חרש בשדה "לפתע מעדה רגלו של הסוס שמשך את המחרשה והוא נפל לבור עמוק".יש גם אגדות אחרות. ( עיינו במאמרו של מאיר שוורץ באתר meirtours.co.il)בכל מקרה כל מי שיבקר באתר בית שערים יראה במו עיניו כיצד בית הכנסת העתיק , שאולי בו התפלל רבי יהודה הנשיא עצמו -נמצא ממש בקצה חצר ביתו של זייד בראש הגבעה .


כך גילה אלכסנדר זייד את אתר בית שערים , העיר הקדומה ומערות הקבורה המיוחדות שבשנת 2015 הוכרה על ידי אונסקו כאתר מורשת עולמי.


אלכסנדר זייד היה חלוץ שומר ועובד אדמה. מהאישים הבולטים ביותר בעליה השניה ממייסדי אגודות בר גיורא והשומר,

 ממייסדי תנועת הקיבוץ ומסמליה המובהקים של תנועת העבודה .אומרים שאפילו עברית טובה לא ידע עד סוף ימיו .

הוא הותקף פעמיים בחייו על ידי פורעים ערבים ושרד תוך שהוא נושא עמו פציעות קשות .בפעם השלישית נרצח על ידם במארב לא רחוק מהמקום בו מצוי היום קברו.

כמו רבים מהחלוצים בני זמנו - הקשר הישיר שלו ליהדות ולקיום מצוות היה רופף ביותר עד בלתי קיים.

והנה , דווקא לו זימנה ההשגחה למצוא את מקום העיר הקדומה בית שערים , מקום מושב הסנהדרין באחת מתחנות גלותה ואת מערת קברו של רבי יהודה הנשיא שחי בבית שערים, עבר בשנותיו האחרונות לציפורי שם חתם את המשנה אך בצוואתו ציווה לקוברו בבית שערים בקבורה פשוטה באדמה.

רבי יהודה הנשיא חי במאה השניה לספירה לאחר חורבן המקדש השני בידי הרומאים, לאחר המרד הגדול ומרד בר כוכבא.על סיפה של היציאה לגלות ארוכה. סיבה זו היתה גם עיקרית בהחלטתו לשנות מהמצווה והנהוג "דברים שבעל פה אי אתה רשאי לכתבם" ולכתוב את התורה שבעל פה - המשנה.אחת הסיבות שמביא לכך הרמב"ם בהקדמתו למשנה היא החשש מהשכחה עם הפיזור והיציאה לגלות."לפי שראה שתלמידים מתמעטין והולכין, והצרות מתחדשות ובאות, ומלכות רומי פושטת בעולם ומתגברת, וישראל מתגלגלין והולכין לקצוות, חיבר חיבור אחד להיות ביד כולם, כדי שילמדוהו במהרה, ולא יישכח."


והנה מצידה השני של הגלות הארוכה , עם תחילת העליות הגדולות חזרה לארץ ישראל, מגלגלת ההשגחה העליונה דווקא לידיו של החלוץ השומר אלכסנדר זייד את הבחירה- לאחר גלגולים רבים ובלי כל ידיעה מוקדמת -לבנות את ביתו בראש הגבעה סמוך למקום בו עמד ביתו של רבינו הקדוש. בהמשך הדברים מובילים ליצירת החיבור והקשר לדור היציאה לגלות על ידי מציאת בית שערים וקברו של רבי .

בדרך הדרש ניתן לקשור את השניים על ידי אגדה תלמודית מפורסמת העוסקת ברבי יהודה הנשיא:

ארטבן שלח לרבינו הקדוש מרגלית אחת שאין ערוך לשוויה . אמר לו [ ארטבן לרבי : [ שלח לי דבר ששווה כמותה , שלח לו מזוזה אחת . אמר לו [ ארטבן לרבי יהודה הנשיא : [ מה אני שלחתי לך דבר שאין לו ערוך , ואתה שלחת לי דבר ששווה פולר [ מטבע ] אחד ? אמר לו : חפציך וחפציי לא ישוו בה [ במזוזה , [ ולא עוד אלא שאתה שלחת לי דבר שאני שומר עליו , ואני שלחתי לך דבר שאתה ישן לך והוא שומר עליך , שנאמר "בהתהלכך תנחה אותך" (משלי ו , כב ), ובהמשך הפסוק : " בשכבך תשמר עליך".


" הנה לא ינום ולא יישן שומר ישראל"  

מיהו שומר ישראל?

אלכסנדר זייד וחבריו השומרים ודאי שזכותם גדולה וזכות שמירתם על ישראל ותרומתם לחידוש ההתיישבות יהודית והקמת המדינה לא תסולא בפז , גם אם את מורשת מסורת ישראל לא שמרו כל כך.....

רבי בא ללמדנו בהסתכלות פנימית ועמוקה יותר מי הוא השומר האמיתי .מי שמר על השומרים ועמד לימינם לתת להם כח לעשות חיל.

כי גבוהה מעל גבוהה שומר ושומרים עליהם".( קהלת)

By my target 27 Jan, 2021
אמרה הודית ידועה מספרת שכאשר מטפסים יחד על הר האהבה ומתקרבים לפסגה השביל נהיה כל כך צר שאין יותר מקום לשניים ללכת זה בצד זה -וכדי להמשיך לצעוד הם חייבים להפוך לאחד..... סוד הפיכת השניים לאחד -הוא הוא סודם של נשואין מאריכי ימים, לתורת ישראל שיטה ייחודית בנושא זה ועליו בנוי סדר הקדושין והחופה מהו סוד זה? כותב הרמבם בתחילת הלכות קדושין:"קודם שניתנה תורה היה אדם פוגש אשה בשוק ומכניסה לביתו ותהי לו לאשה. כיוון שניתנה תורה נצטוו ישראל שייחד אותה ויקדשנה תחילה ואחר כך יכניסה לביתו" נמצא שתוספת השלב של הקדושין הפותח את החופה -הוא המוסיף עומק מיוחד לקשר הזוגי בנשואין כדרכה של תורה מה משמעותה של תוספת זו? משנה מפורסמת בפרקי אבות בפרק חמישי מלמדת: "כל אהבה שתלויה בדבר-בטל דבר בטילה אהבה ואהבה שאיננה תלויה בדבר -קיימת לעולם. איזו היא אהבה שתלויה בדבר זו אהבת אמנון ותמר איזו היא אהבה שאיננה תלויה בדבר? אהבת דוד ויונתן עד כאן משנת חכמים-ומה נלמד ממנה לגבי הקשר הזוגי בבין איש לאשה? מדוע הביאו חכמים כדוגמא לאהבת אמת-דווקא את דוד ויונתן ולא איש ואשה כיעקב ורחל או בעז ורות? אהבה שתלויה בדבר היא אהבה שבנויה על אינטרסים עצמיים ולכן כשמתפוגג האינטרס -מתפרקת החבילה, ובדרך כלל אינטרסים הם זמניים וחולפים.אהבה כזו היא בעצם אהבה עצמית ,מהסוג של דייג אוהב דגים כזו היתה אהבת אמנון לתמר שכח כולה היתה בנויה על סיפוק יצרי שהוא מהגדולים באינטרסים ובמניעים האנושיים לכן היא גם התפוגגה ברגע וכפי שמלמדנו הנביא "גדולה השנאה ששנאה לאחר המעשה מהאהבה שאהבה לפניו" כי בעצם זו כלל לא היתה אהבה
Share by: