Blog Layout

סוד הנשואין כדת משה וישראל

אמרה הודית ידועה מספרת שכאשר מטפסים יחד על הר האהבה ומתקרבים לפסגה השביל נהיה כל כך צר שאין יותר מקום לשניים ללכת זה בצד זה -וכדי להמשיך לצעוד הם חייבים להפוך לאחד.....
סוד הפיכת השניים לאחד -הוא הוא סודם של נשואין מאריכי ימים,
לתורת ישראל שיטה ייחודית בנושא זה ועליו בנוי סדר הקדושין והחופה
מהו סוד זה?
כותב הרמבם בתחילת הלכות קדושין:"קודם שניתנה תורה היה אדם פוגש אשה בשוק ומכניסה לביתו ותהי לו לאשה. כיוון שניתנה תורה נצטוו ישראל שייחד אותה ויקדשנה תחילה ואחר כך יכניסה לביתו"
נמצא שתוספת השלב של הקדושין הפותח את החופה -הוא המוסיף עומק מיוחד לקשר הזוגי בנשואין כדרכה של תורה
מה משמעותה של תוספת זו?
משנה מפורסמת בפרקי אבות בפרק חמישי מלמדת:
"כל אהבה שתלויה בדבר-בטל דבר בטילה אהבה ואהבה שאיננה תלויה בדבר -קיימת לעולם.
איזו היא אהבה שתלויה בדבר זו אהבת אמנון ותמר
איזו היא אהבה שאיננה תלויה בדבר? אהבת דוד ויונתן
עד כאן משנת חכמים-ומה נלמד ממנה לגבי הקשר הזוגי בבין איש לאשה?
מדוע הביאו חכמים כדוגמא לאהבת אמת-דווקא את דוד ויונתן ולא איש ואשה כיעקב ורחל או בעז ורות?
אהבה שתלויה בדבר היא אהבה שבנויה על אינטרסים עצמיים ולכן כשמתפוגג האינטרס -מתפרקת החבילה, ובדרך כלל אינטרסים הם זמניים וחולפים.אהבה כזו היא בעצם אהבה עצמית ,מהסוג של דייג אוהב דגים
כזו היתה אהבת אמנון לתמר שכח כולה היתה בנויה על סיפוק יצרי שהוא מהגדולים באינטרסים ובמניעים האנושיים
לכן היא גם התפוגגה ברגע וכפי שמלמדנו הנביא "גדולה השנאה ששנאה לאחר המעשה מהאהבה שאהבה לפניו" כי בעצם זו כלל לא היתה אהבה
לעומת זאת ,אהבת דוד ויונתן כחברים היתה מנוגדת לאינטרס הצר האישי ,שהיה מוביל אותם למאבק על המלוכה יונתן כבנו של שאול המלך ודוד כשר הצבא
אך יונתן אהב את דוד אהבת אמת וביודעו שהוא ראוי ממנו למלוכה לא היסס לוותר ולעזור לדוד בהשגת מטרה זו גם כששילם על כך מחיר אישי כבד מול אביו
לא לחינם ספד לו דוד במותו "נפלאתה אהבתך לי מאהבת נשים"
אך היכן ממוקמת על ציר זה אהבתם של איש ואשה, חתן וכלה ?
הרי גם בינהם יש את אותו אינטרס כביכול של אמנון לתמר ואם כן כיצד תהיה אהבתם קיימת לעולם?
אולי על עקרון זה בנתה תורת ישראל את סוד סדר הנשואין
בשלב הראשון שבו יוצרים האיש והאשה החתן והכלה את הקשר בינהם הרי הם אסורים אחד על השני-ודווקא מתוך איסור זה הם יוצרים את הבסיס הראשוני לקשר ביניהם ממקום עמוק יותר שמתעלה על האינטרס האישי הייצרי -כשני חברי נפש טובים, כדוד ויונתן-זהו השלב של יצירת הברית והאיחוד, של האירוסין והקידושין
רק אחר כך באה החופה ומשלימה את יצרת הקשר ומתירה אותם לאחרה שכבר כרתו ברית רוחנית
סדר זה שהוא הוא יוצר את סוד הנשואין כדת משה וישראל-פועל את פעולתו על הקשר הזוגי לאורך ימים ושנים ומרב את בני הזוג לאהבה שאיננה תלויה בדבר שקיימת לעולם
זכו- שכינה ביניהם!
By my target 27 Jan, 2021
אז נתחיל מהסוף: חבר בן-צבי שלום! אתה ומייזלר מוכרחים לבקר אותנו. הסיבה: גלינו בתוך מערות, בפנים, עמוק, כתובת עברית ויונית וגם מנורות שבעה קנים חתומות בתוך אבן, גם דלתות עם ציורים. א. זייד 10.4.36 את המכתב הזה שלח השומר המיתולוגי אלכסנדר זייד ממקום מושבו בגבעת שייך אבריק לחברו לייסוד אגודת השומר יצחק בן צבי ,לימים נשיא המדינה. בהכירו את זייד לקח בן צבי את הדברים ברצינות רבה.לא עברו אלא מספר ימים וב15–16 באפריל 1936, ביקרו במקום בן צבי ויחד איתו הארכיאולוג בנימין מזר, ובסוף אפריל 1936 פרסמה החברה לחקירת ארץ-ישראל ועתיקותיה הודעה על התגלית בעיתונות, תוך ציון אלכסנדר זייד כמגלה המערה. עם השנים נזקף גילוי המערה לזכותו של זייד, וכך מציינת רשות הטבע והגנים באתר. על גילוי המערה התפתחו אגדות שונות. באחת הגרסאות, סופר שבשעה שזייד חרש בשדה "לפתע מעדה רגלו של הסוס שמשך את המחרשה והוא נפל לבור עמוק".יש גם אגדות אחרות. ( עיינו במאמרו של מאיר שוורץ באתר meirtours.co.il)בכל מקרה כל מי שיבקר באתר בית שערים יראה במו עיניו כיצד בית הכנסת העתיק , שאולי בו התפלל רבי יהודה הנשיא עצמו -נמצא ממש בקצה חצר ביתו של זייד בראש הגבעה . כך גילה אלכסנדר זייד את אתר בית שערים , העיר הקדומה ומערות הקבורה המיוחדות שבשנת 2015 הוכרה על ידי אונסקו כאתר מורשת עולמי. אלכסנדר זייד היה חלוץ שומר ועובד אדמה. מהאישים הבולטים ביותר בעליה השניה ממייסדי אגודות בר גיורא והשומר, ממייסדי תנועת הקיבוץ ומסמליה המובהקים של תנועת העבודה .אומרים שאפילו עברית טובה לא ידע עד סוף ימיו . הוא הותקף פעמיים בחייו על ידי פורעים ערבים ושרד תוך שהוא נושא עמו פציעות קשות .בפעם השלישית נרצח על ידם במארב לא רחוק מהמקום בו מצוי היום קברו. כמו רבים מהחלוצים בני זמנו - הקשר הישיר שלו ליהדות ולקיום מצוות היה רופף ביותר עד בלתי קיים.
Share by: